Diagrama GAP/NEEDS

25-03-15 Admin 0 comment

nc 3

Diagrama GAP/NEEDS sau in versiunea romaneasca

Diagrama Arbore

este un instrument util mai ales in activitatea manageriala care ne ajuta sa vizualizam mai bine relatiile dintre diversele cauze si efectele pe care le produc.
Presupunem ca in afacerea noastra exista niste elemente cu probleme. Fie ca timpul de productie este prea mare, costurile prea ridicate, unele componente sunt prea scumpe, altele se deterioreaza prea rapid, toate acestea duc la eforturi mari pentru a ramane competitiv pe piata.
Un management de calitate va considera aceste probleme ca fiind efecte si va cauta una sau mai multe cauze.
Pentru a fi mai usor de ilustrat putem lua in considerare o afacere simpla cum ar fi confectionarea si distribuirea de lumanari.
Cel mai simplu, aceasta activitate poate fi detaliata astfel: se achizitioneaza ceara, fitil, recipientul pentru lumanare, ustensile necesare pentru topirea cerii si turnarii in diverse forme. In etapa de productie lucratorul topeste ceara, o toarna in forma in care e fixat fitilul, apoi o aseaza in spatiul special amenajat pentru racire. Urmeaza procesul vanzarii sau distributiei, in care personalul calificat va stabili legatura cu clientii si va organiza distributia marfii.
Ne putem imagina o problema legata de faptul ca vanzarile au inceput sa stagneze. Desi clienti noi se gasesc, clientii vechi incep sa refuze colaborarea.
Pentru a fi mai usor de inteles problema, cauzele si efectele ei, domnul manager poate pune mana pe un creion sa deseneze o schema formata din doua parti: o parte e reprezentata de problema, iar cealalta parte de cauzele acesteia.

diagrama arbore problema

Daca in exemplul manufactureriei de lumanari una din cauzele care duce la retragerea clientilor vechi ar fi pretul cu 10% mai mare ar produsului decat produsele similare ale concurentei, un manager care nu deseneaza diagrama arborelui ar putea fi inclinat sa creada ca solutia e reducerea pretului procesului de productie prin scaderea salariilor sau prin cautarea de materie prima mai ieftina, automat inferioara calitativ. Dar in acest fel rezolva doar temporar situatia pentru ca un salariat nemotivat munceste mai putin si mai prost, iar materia prima inferioara calitativ genereaza produs final inferior calitativ. Va ajunge in situatia in care va solicita un pret similar pentru un produs inferior, acest lucru ducandu-l exact de unde a plecat.
Dupa schematizarea in diagrama GAP/NEEDS a problemei se va reliefa mai clar si mai exact relatia cauza efect dintre problema si cauzele directe si indirecte ale acesteia.
Astfel:

  • problema: clientii vechi refuza continuarea colaborarii. De ce?
    • Cauza 1 (pentru ca):pret cu 10% mai maredecat al concurentei. De ce?
      • Cauza indirecta 1.1: salarii;
      • Cauza indirecta 1.2: preturi materie prima;
      • Cauza indirecta 1.3: pierderi de 15% in procesul de fabricatie;

In acest fel, construind arborele rezolvarii problemei de aceasta data, in care cauzele directe devin scopuri si cauzele indirecte obiective de realizat, observam ca cea mai buna solutie in cazul exemplului nostru este nu sa reduca cheltuielile pe materie prima sau salariati ci sa trimita angajatii la niste specializari unde vor invata sa reduca pierderile.

diagrama arbore solutia

Cu o reducere a pierderilor de la 15 % la 10 % compania producatoare de lumanari va reincepe sa isi pastreze clientii vechi, iar solutia optima a fost gasita prin intermediul diagramei problemelor si a rezolvarilor de probleme de tip arbore.

nc 3



Lasă un răspuns

%d blogeri ca acesta: