Despre fake news

13-03-17 Admin 0 comment

„Fake news is a type of hoax or deliberate spread of misinformation, be it via the traditional news media or via social media, with the intent to mislead in order to gain financially or politically.” – sursa: Wikipedia

Traducere aproximativă: fake news reprezintă un tip de „hoax”* sau răspândirea deliberată de informații false (parțial sau în totalitate), prin intermediul mediei tradiționale sau prin social-media, cu scopul de a manipula / orienta greșit, pentru a obține beneficii financiare sau politice.

* hoax – falsitate construită deliberat pentru a fi prezentată ca adevăr.

De ce apar aceste fake news?

Scopul pentru care sunt generate știrile false rezidă chiar din definiția de pe wikipedia: pentru câștiguri materiale sau politice.

Astfel, să presupunem că vrem să facem mai mult trafic pe site-ul nostru. Avem de ales din următoarele variante de acțiune (sau combinații dintre ele): publicarea de materiale folositoare și căutate (dar din păcate netul e plin de chestii d-ăstea), investirea de sume considerabile in SEO și publicitate, ori generarea de informație de interes … și care să nu mai apară pe alte site-uri.

Apar astfel în fiecare zi: 35 remedii naturiste pentru: cancer, hemoroizi, prostată, căderea părului șamd; 15 porți secrete de energie care te transportă instant înspre: rai, iad, valhalla, de la Omu în deltă, din Comarnic la Brașov etc; 58 de modalități de a face bani: direct din fața televizorului, calculatorului, telefonului, radio-ului, din mașină, de pe bicicletă, de pe jos, din tren; cum altfel decât: trimițând un cupon, dând un like, abonându-te la news letter etc…

Bineînțeles că nu trebuie omise nici știrile false care sunt generate pentru a obține avantaje politice, cum ar fi: un anumit om politic este: fiul, fratele, prietenul, practicant de; pentru că altfel el sau alții nu putea/u să: taie păduri, averi în țări străine, binoame, floricele, nasturi, fabrici, uzine și avioane.

Toate aceastea apar pentru a face posibilă câștigarea imediată a unui capital de imagine, financiar, politic, de încredere etc.

Cum apar aceste fake news?

Păi este relativ simplu – niște „băieți deștepți” pun pe o foaie de hârtie o ecuație logică de genul:

A-B=P, dar subînțeles fiind D + A = C

*Unde
P = fake news
A = oamenii din categoria x
B = ce vor oamenii din categoria x
C = unde A găsesc B
D = noroc cu noi / doar la noi / fără ei

Cine crede aceste fake news?

Pai e simplu: știrile false sunt crezute de toată lumea. Cu o precizare: nu neapărat din același spectru.

Adică: cei mai mulți dintre noi în momentul în care descoperim falsitatea dintr-o știre sărim imediat în barca ideologilor și ideologiilor diametral opuse. Care ideologi sau ideologii sunt cel mai des la fel de false.

De unde rezultă (nu-i așa?) că toată lumea crede, ba mai mult, chiar se agață cu disperare de fake news.

Disperarea în acest caz este dată de conștientizarea lipsei combustibilului pentru speranță dacă se dovedesc false și știrile din celălalt spectru.

Iar speranța moare ultima.

Cât va mai dura fenomenul fake news?

Fenomenul fake news va dura atâta timp cât oamenii vor simți lipsuri. O regulă fundamentală a marketingului este „ambalajul vinde marfa„. Știrile false nu sunt altceva decât un ambalaj, o cutie pe care scrie uneori calm, alteori alarmant, că produsul găsit înăuntru este cel mai bun / singurul care poate să / satisfacție garantată or money back.

Numai că, stirile fiind gratis, opțiunea cu „money back” nu produce nici un efect.



Lasă un răspuns

%d blogeri ca acesta: