Cum inregistrezi o marca

30-10-14 Ligia Seceleanu 0 comment

nc 3

Marca reprezinta potrivit Legii Nr. 84 din 1998, Art. 2, orice semn susceptibil de reprezentare grafica care poate distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altei intreprinderi.

Intrucat orice semn poate fi o marca, un sunet sau un miros pot la randul sau sa fie inregistrate ca marca. De asemenea, orice cuvinte sau imagini, colorate sau nu, pot face obiectul unei inregistrari. Tot in acest sens, cuvinte, cifre si elemente figurative (imagini fara cuvinte) sau chiar forma ambalajului poate fi inregistrata ca marca.

Potrivit legii, dreptul (subinteles de proprietate) asupra marcii in Romania este dobandit prin inregistrarea la OSIM [Art. 4 (1), Lege 84/1998].

Primul pas pentru a inregistra o marca este depunerea cererii. Pe principiul « primul venit, primul servit », prima persoana care depune cererea de inregistrare a marcii va fi considerata ca fiind proprietara respectivei marci. [Art. 8, Lege 84/1998]

 

Depunerea cererii de inregistrare

 

Cererea de inregistrare, potrivit Art. 9 (2) Lege 84/1998 trebuie sa contina o serie de elemente, dintre care anumite sunt optionale, in functie de complexitatea respectivei marci.

Elementele comune si obligatorii tuturor cererilor de inregistrare a marcilor sunt :

  • solicitarea explicita a inregistrarii marcii;
  • datele de identificare a solicitantului si, dupa caz, a mandatarului;
  • reprezentare grafica, suficient de clara, a marcii a carei inregistrare este ceruta;
  • lista produselor si/sau serviciilor pentru care se solicita inregistrarea marcii;
  • dovada achitarii taxei de depunere si de publicare a cererii de inregistrare a marcii.

Cererea de inregistrare, potrivit Regulamentului de aplicare al Legii 84/1998 se intocmeste pe un formular-tip [Art. 10 (1), Regulament]

Cererea se poate depune atat fizic la sediul OSIM dar si prin trimiterea prin posta cat si online.

Daca se opteaza pentru depunerea fizica sau prin posta, atunci cererea trebuie depusa in doua exemplare. Procedura este simplificata pentru a se conforma normelor aplicabile in materie, insa anumite dificultati pot fi intalnite.

 

Dificultatile cu marcile in culori

 

 

Potrivit Art. 9 (3) Lege 84/1998, cererea trebuie sa cuprinda ca element suplimentar, deci in cazul in care marca este depusa in culori, mentiunea ca sunt mai multe culori revendicate ca element distinctiv.

Presupunand deci ca cererea contine o reprezentare grafica colorata, mentiunea privind culorile trebuie marcata in scris in mod special. Astfel, ce se intampla daca mentiunea suplimentara nu figureaza in cerere?

In mod normal, daca una din aceste mentiuni lipseste, culorile nu ar putea fi considerate un element depus. De aceea se recomanda sa fie inscrise nuantele culorilor pentru care deponentul vrea ca marca sa fie protejata. In practica se foloseste un cod international de recunoastere a culorilor. [Art. 10 (2) h) Regulament]

 

Descrierea marcii si valoarea ei juridica

 

Tot in Regulament este prevazut ca daca marca este figurativa, reprezentarea trebuie sa fie insotita de o descriere specifica [Art. 10 (2) i), Regulament]. Descrierea este mai ales utila in conditiile in care marca este constituita dintr-una sau mai multe culori, de o forma caracteristica a produsului  sau a ambalajului.

Aceasta descriere totusi, chiar daca este recomandata si utila in practica, nu are un caracter obligatoriu, prin faptul ca nu este indicata in norma legislativa si doar in regulamentul de aplicare, ca titlu indicativ in ceea ce ar trebui sa cuprinda cererea de depunere a unei marci.

Descrierea trebuie facuta cu multa grija, intrucat in functie de ceea ce contine aceasta, protectia acordata marcii poate fi restransa.

Un alt caz posibil care poate naste confuzii este contrarietatea intre reprezentarea marcii si descrierea sa.  Altfel zis, daca desenul difera de descriere, cum se va interpreta cererea de depunere a marcii ? Intrucat reprezentarea marcii este un element necesar al cererii [Art. 10 (2) c) Lege 84/1998], iar descrierea are un caracter facultativ [Art. 10 (2) i) Regulament], desenul va fi luat in prioritate in considerare.

 

Depunerea marcii conform clasificarii de la Nisa

 

Potrivit Regulamentului, Art. 10 (2) m), inregistrarea unei marci presupune ca aceasta este « rezervata » doar pentru anumite produse si servicii. Respectivele categorii de produse si servicii sunt clasificate potrivit Acordului de la Nisa.

Problemele pot aparea atunci cand solicitantul alege sa introduca in termenii proprii aceasta clasificare, care poate conduce la confuzii.

Daca solicitantul decide insa sa apeleze la clasificarea de la Nisa,  o anumita clasa fiind indicata cu titlu general, atunci protectia nu este acordata marcii pentru toate produsele din clasa respectiva, ci doar pentru produsele care sunt indicate sau care au o natura similara.

De asemenea, daca marca este depusa pentru o clasa, orice marca depusa ulterior nu va putea fi depusa pentru aceeasi clasa dar cu un obiect restrans. Astfel, spre exemplu, daca prin cererea de inregistrare se cere protectia pentru clasa 42 –servicii in domeniile stiintei si tehnologiei ca si cercetarea si proiectarea aferente ; servicii de analiza si cercetare industriala ; proiectare si dezvoltare hardware si software, o marca depusa ulterior pentru oferirea de servicii in domeniul hardware va aduce atingere primei marci.

Este asadar important ca in cererea de inregistrare sa fie corect indicata ratiunea si produsele sau serviciile pentru care se cere protectia marcii si sa fie insotite de o determinare exacta.

 

Corectarea erorilor materiale in modelul marcii

 

Daca luam spre exemplu situatia in care se inregistreaza o denumire si se uita un « C », acest fapt constuie o eroare materiala. In privinta posibilitatii corectarii unei astfel de erori, consideram ca este posibil cu siguranta atata timp cat marca nu a fost admisa si cu mici dificultati ulterior.

Potrivit Art.  87 din Legea 84/1998, daca inregistrarea, reinnoirea sau inscrierea unei modificari este efectuata din eroare materiala, OSIM poate revoca motivat acea actiune in termen de 2 luni. In cazul unui refuz al revocarii, instantele pot fi sesizate in privinta motivarii oferite pentru refuz, care nu poate fi bazata pe « intangibilitatea marcii ».

 

nc 3

Recomandare

nc 3Ce contributii si impozite se platesc in cazul drepturilor de autor

In cazul in care a fost semnat un contract de cesiune de drepturi de autor sau chiar o conventie civila avand ca obiect drepturile de autor, se datoreaza impozit pe venit.e…citeste mai departe

nc 3Cum sa ajungi consilier in proprietate industriala

Conform OG 66/2000, Art. 1 (3) domeniul proprietatii industrial presupune: Brevete, Desene si Modele Industriale, Marcile de comert si de serviciu, Indicatiile de Provenienta, Geografice sau Denumirile de Origine…citeste mai departe

nc 3Poate o autoritate publica sa inregistreze marci ?

Conform Legii 84/1998 actualmente in vigoare, Art. 3 (i), „titular [este] persoana pe numele căreia marca este înregistrată în Registrul mărcilor… citeste mai departe



Lasă un răspuns

%d blogeri ca acesta: