Codul de bare – când îl folosești și când nu?

17-11-17 Ligia Seceleanu 0 comment

Legislația în privința codurilor de bare ar putea fi intuită prin eliminări și prin deducții, ceea ce ne sugerează încă din start că nu este obligatorie folosirea codurilor de bare.

Despre ce cod de bare vorbim ?

Codul de bare este o metodologie dezvoltată pentru a standardiza metodele de identificare a produselor, a grăbi procesul de „încasare„ și a înfăptui concret un sistem de scanare optică, între produs și o bază de date.

Codul de bare este cunoscut și ca GS1 (Global Standards) de la organismul cu același nume, care furnizează codurile de bare la nivel internațional.

Un cod de bare reprezintă o serie de cifre și bare (care diferă ca număr în funcție de sistemul de numerotare – vezi EAN 13 cu 13 caractere și EAN 8 cu 8 caractere).

Codul de bare permite o identificare unică a produselor.

Există două tipuri principale de coduri de bare:

  • Unidimensionale (care pot fi citite cu un scanner normal) pentru identificarea propriu zisă a produsului
  • Bidimensionale (de tip QR code dar nu numai care pot fi citite și de către smartphone-uri), folosite mai ales pentru campaniile de marketing.

De ce să folosim atunci sistemul de cod de bare ?

Deși acesta nu este obligatoriu prin lege, practicile marilor lanțuri de distribuție (supermarket-uri, hipermarket-uri dar și ale micilor afaceri o dată cu digitalizarea afacerilor) fac codurile de bare indispensabile.

Pe de altă parte, codul de bare este adesea considerat ca o metodă de identificare a provenienței unui produs, ceea ce nu este neapărat corect – spre exemplu dacă produsul e furnizat de o companie înregistrată în UK, nimic nu împiedică să fie efectiv fabricat în India.

Originea produselor prin urmare nu este reflectată în codul de bare.

Pe de altă parte, folosirea codului de bare nu înlătură informațiile care trebuie furnizate consumatorilor pe etichetă.

Potrivit normelor europene dar și legislației locale (Ordonanța Nr. 21/1992, privind protecția consumatorilor), un anumit număr de informații trebuie oferite de către producător consumatorilor, în mod vizibil, lizibil și ușor de înțeles, cuprinzând denumirea produsului, a mărcii producătorilor.

 

Care sunt câteva din îndrumările pentru folosirea codului de bare

Codul de bare și sistemul în care acesta trebuie imprimat, diferă în funcție de natura produsului, mărimea acestuia și destinația finală. Astfel :

 

  • Pentru produsele în cantități spre consum (adică ar putea fi de vânzare într-un sistem de retail), se pretează sistemele de numerotare EAN-13, UPC-A, EAN-8 sau UPC-E.
  • Pentru produsele în cantități industriale (adică ce nu pot fi vândute într-un sistem de retail), oricare dintre codurile GS1 pot fi folosite, mai puțin dacă se printează direct pe carton, caz în care sistemele ITF-14 ar trebui folosite.
  • Pentru produsele în cantități industriale ce pot fi vândute și într-un sistem retail, codurile de bare ar trebui să fie în sistem EAN-13 sau UPC-A, mărite la 150%.

 

 

 



Lasă un răspuns

%d blogeri ca acesta: