Cateva idei pentru start-up-uri

16-11-15 Admin 0 comment




 startStatisticile spun că cele mai multe afaceri nu trăiesc să împlinească doi ani. Acest lucru se datorează, în special, faptului că antreprenorii nu prea au experienţă. E normal, am putea spune, pentru că un antreprenor cu experienţă nu se poate afla la început.

Dar care este diferenţa fundamentală dintre un antreprenor de succes şi un om care a încercat dar nu a reuşit?

Răspunsul este cultura antreprenorială. Aceasta are o latură teoretică ce poate fi deprinsă din cărţi, cursuri etc şi o latură practică, adusă de experienţă. Citeşte în continuare câteva sfaturi practice şi logice, care, odata puse în practică, pot uşura tranziţia de la statutul de începător la cel de antreprenor cu experienţă.

Defineşte-ţi piaţa.

Nu încerca să intri pe piaţă cu un produs „pentru toată lumea”. Cel mai probabil vei da faliment.

De ce? Pentru că:

  • Nu poţi ajunge la o formă de publicitate targetată. Iar la publicitatea ne-targetată au renunţat până şi corporaţiile internaţionale pentru că e prea scumpă în raport cu volumul vânzărilor care se realizează în urma ei.
  • Produsele „pentru toată lumea” de fapt … nu prea există. Nici pâine nu mănâncă toată lumea.
  • Cu cât produsul e mai general sau mai slab targetat, cu atât mai mari sunt şansele să întâlneşti clienţi nemulţumiţi. Iar clienţii nemulţumiţi sunt cel mai nociv lucru pentru un start-up. (Aceştia vor apărea pentru că oamenii s-au obişnuit deja cu soluţii personalizate, iar produsul tău general nu va putea concura cu produsele de nişă din domeniul respectiv).

Cu cât produsul este mai targetat cu atât şansele de a intra şi ramâne pe piaţă sunt mai mari.

Să intrăm puţin în mintea consumatorului: acesta va căuta pe piaţă un produs specific. De exemplu, cum crezi că va suna o căutare pe internet: „pneuri”sau „pneuri iarnă + marca maşinii”? Targetând un produs, nu numai că este mai uşor şi mai ieftin procesul de publicitate (costă mai puţin reclama pentru un produs decât pentru zece), dar şi numărul competitorilor e mai mic. Să presupunem că există 100 de firme care comercializează şireturi, 50 care comercializează şireturi de 1.5 metri şi doar 10 care au în ofertă şireturi de 1.5 metri, verzi. Tu câţi competitori vrei să ai?

Fă o listă cu problemele sau neajunsurile clienţilor.

Din această listă vei alege caracteristicile produselor tale.

La ora actuală foarte puţine produse sunt de negăsit. Iar dacă sunt de negăsit, aceasta se datorează în general problemelor geografice (distanţă, climă etc.), costurilor (produsele sunt prea scumpe sau costurile sunt ridicate cu transportul, pierderi etc) sau pentru că pur şi simplu nu au căutare. Toate celelalte produse sau servicii există pentru că s-au găsit formule optime de vânzare. Încearcă să descoperi o astfel de formulă – cel mai uşor poate fi observată prin înţelegerea procesului decizional al clienţilor. De ce să te aleagă pe tine, în detrimentul celorlalţi jucători de pe piaţă? Pentru că, spre diferenţă de alte produse, al tău le vine în ajutor în x, y, z cazuri şi feluri.

Încearcă să fii cât mai relevant şi specific.

Aşa te asiguri că produsul tău este mai bine axat pe nevoile clienţilor tăi decât produsele concurenţei. Dacă, de exemplu, vrei organizezi tabere şcolare, e important ca aceste tabere să aibă un specific cât mai bine conturat. Pentru potenţialii clienţi nu e suficient să afle că tu organizezi tabere şi atât. Trebuie ca oferta ta să fie mai specifică şi mai axată pe nişa ta de clienţi: „Organizăm tabere de echitaţie, la munte, pentru copii supraponderali”.

 Gândeşte-te la o strategie de marketing care să cuprindă garanţii sau posibilitatea de a testa gratuit produsul.

Este foarte greu, dacă nu imposibil, să intri pe o piaţă nouă fără garanţii sau gratuităţi. De ce? Pentru că produsele sau serviciile cărora vrei să le faci concurenţă şi-au dovedit deja utilitatea şi/sau eficienţa; altfel ar fi dat faliment. Pentru gratuităţi încearcă să adopţi tactica vânzătorilor de brichete sau de pixuri: aceştia vor aprinde bricheta în faţa ta sau vor scrie ceva pe o foaie de hârtie.

Pentru a oferi garanţii trebuie să descoperi întâi de ce s-ar teme clienţii tăi în raport cu produsul. De exemplu, dacă eşti ghid turistic, probabil oamenii se tem că nu pot termina traseul, că este prea dificil pentru ei etc. Garanţiile pot apărea, de exemplu, sub forma asigurărilor că traseul este ales având în vedere calităţile lor fizice, sau că oricine şi oricând se poate retrage fără a afecta celelalte persoane, accent pe siguranţa individuală etc.

nc 3




Recomandare:



Lasă un răspuns

%d blogeri ca acesta: