Cand poti utiliza un nume de film in publicatiile tale pe internet

10-06-15 Ligia Seceleanu 0 comment

Orice utilizator diligent al internetului stie ca acesta nu poate fi depasit in viteza si in cantitatea cu care circula informatia. Astfel sunteti tentati sa utilizati tot ce aveti la indemana ca sa va imbogatiti prezenta digitala – prin profilul de Facebook pe care va puneti pozele si indicati filmele preferate ; sau prin blogul pe care il gestionati in scopuri personale sau comerciale.

Oamenii care circula pe internet sunt atrasi astazi de cultura pop si au tendinta sa o foloseasca la randul lor ca sa atraga, caci poate nu vorbim toti aceeasi limba, dar ne uitam la aceleasi filme, jucam aceleasi jocuri, ascultam aceeasi muzica.

V-ati intrebat insa daca exista limite in ce puteti folosi si ce nu ?

Raspunsul este unul afirmativ – da, exista limite iar rigorile legii sunt chiar ingrijoratoare. In principiu daca scopul tau este unul necomercial (nu incerci sa scoti bani), intr-adevar faci publicitate mascata (si cate nu se fac de altfel…), dar nu va protesta nimeni. Altfel se pune problema insa daca te adresezi publicului larg si critici pe cineva intrucat poti fi acuzat ca ii aduci atingere imaginii (daca este vorba de o entitate care poate avea o imagine) sau reputatiei. In general insa, este dificil de reglementat folosirea de  titluri in diverse postari sau comentarii, asa ca majoritatea oamenilor o fac fara sa se gandeasca la restrictii.

Daca in schimb aveti un site comercial care face bani nu din directa vanzare de filme si de carti, ci din comentarii sau analize a acestora, varianta cea mai sigura este cererea consimtamantului pentru utilizarea respectivului titlu.

Titlurile de filme si din carti – in general titlurile oricarei opere – pot beneficia de o tripla protectie legislativa. Astfel, despre un titlu se poate spune ca este protejat de dreptul de autor, cu conditia sa se demonstreze ca este original. Astfel, daca folosesti « Cars » ca sa-ti intitulezi postul de pe blog sau noua carte, consideram ca e mai dificil sa fii acuzat de contrafacere decat spre exemplu daca ai folosi « The Curious Case of Benjamin Button ».

Totusi, asta nu inseamna ca restul de titluri care nu dispun de originalitate nu beneficiaza de nicio protectie. Un al doilea mijloc prin care titlurile pot fi protejate este cel al dreptului concurentei care se axeaza pe acele titluri care au cazut in domeniul public (deci care nu mai pot fi protejate de dreptul de autor) sau care sunt banale. Astfel la baza este ideea riscului de confuzie pe care-l poate produce utilizarea unui aceluiasi titlu. Pentru a exemplifica, « Pygmalion » din 1938 a cazut in domeniul public, la fel ca si cartea si deci teoretic il poti folosi chiar pentru a intitula un filmulet de postat pe youtube. Daca devine viral si incercati sa-l monetizati, atunci este posibil sa fiti acuzati de concurenta neloiala.

O a treia protectie de care beneficiaza titlurile este prin intermediul dreptului marcilor. Aici se presupune ca producatorul a luat titlul si l-a depus in calitate de marca. Totusi aceasta cale este mai dificila intrucat titlul va fi analizat dupa regulile dreptului marcilor, ceea ce inseamana spre exemplu ca o prima conditie este sa nu fie depus deja. Marile francize au bineinteles numele de titluri depuse ca marci. Daca vrei sa te intitulezi sub pesudonimul Harry Potter si sa scrii despre vraijtori, cel mai probabil este ca nu il vei gasi disponibil si apoi ca va trebui cu siguranta sa ceri consimtamantul utilizarii titlului care nu iti va fi dat.

In cele din urma, regulile dupa care functioneaza titlurile internationale sunt si trebuie interpretate dupa tara de origine datorita Conventiei de la Berna. Cateva dintre membrii semnatari sunt Romania, Canada, Spania, Franta si bineinteles Statele Unite si Marea Britanie. Potrivit acestei conventii, daca vrei sa folosesti in oricare alta tara numele de « Intouchables », va trebui sa te raportezi la regulile existente in tara de origine, in acest caz Franta.

nc 3



Lasă un răspuns

%d blogeri ca acesta: