Calculul si asumarea riscurilor

12-11-15 Admin 0 comment

Toată lumea cunoaşte zicala „cine nu riscă nu câştigă”. Dar cum se poate deosebi un risc nebunesc de unul care chiar are şanse să aducă beneficii? Cultura orientală ne dă un răspuns foarte bun: „nu risca niciodată mai mult decât poţi câştiga!”.

Pare foarte uşor de pus în practică acest proverb, însă nu e chiar aşa.

Să luăm exemplul jocului la loterie: dacă un bilet jucat care conţine o variantă ce poate fi câştigătoare costă 5 lei, iar câştigul cel mare este de un milion de lei, putem foarte uşor trage concluzia cum că vom risca mai puţin (infinit mai puţin) decât putem câştiga.

Dar chiar aşa e?

Păi hai să calculăm: dacă jocul de loterie funcţionează pe principiul 6 din 49 rezultă că un om, ca să fie sigur că va câştiga (adică pentru a elimina complet riscurile), ar trebui să joace aproximativ 14 milioane de variante (acesta fiind numărul de variante posibile de combinaţii de 6 numere din 49). Dacă  o variantă costă 5 lei, practic pentru premiul cel mare de un milion de lei, un om ar trebui să fie dispus să plătească … 14 x 5 milioane, adică 70 de milioane. Vi se mai pare că un jucător la loto riscă mai putin decât poate câştiga?

Iată câţiva paşi simpli prin care poţi calcula riscul la care te expui:

1. Calculează cât mai exact care sunt şansele procentuale ca rezultatul să fie favorabil.

Aceste procente se pot calcula fie prin formule matematice, precum în exemplul de mai sus, fie prin formule statistice. Dacă, de exemplu, statistica arată că pe o anumită stradă trec în medie 2 maşini pe minut, iar ţie îţi trebuie 10 secunde să traversezi, probabilitatea ca tu să te întâlneşti cu una este de 33% (pentru că: o maşină ar trece probabil la 30 de secunde, iar cele 10 secunde ale tale încap de 3 ori în acest interval de timp). Un alt coeficient calculat se poate dovedi mincinos şi poate prejudicia judecata.

Folosind ca exemplu cazul unei campanii de marketing, dacă testăm şi descoperim că 5 oameni dintr-o sută la care ajunge oferta noastră devin cumpărători, şansele procentuale ca rezultatul să fie favorabil sunt de 5%.

2. Înmulţeşte valoarea variantei cu numărul de variante posibile pentru a afla valoarea adevărată a riscului.

Dacă, de exemplu, şansele sunt egale să se întâmple sau nu ce dorim, numărul variantelor este 2. Petru a afla valoarea reală a riscului va trebui să înmulţim numărul variantelor cu valoarea variantei. De ce să facem acest lucru? Pentru că, de fapt, cu o variantă ne asigurăm doar jumătate din POTENŢIALUL câştig, iar cu toate variantele ne asigurăm CÂŞTIGUL EFECTIV. Iar noi vrem câştigul efectiv, nu-i aşa?

În cazul campaniei de marketing, valoarea variantei să presupunem că e 50 de lei (acesta e costul vizualizării reclamei de către 100 de persoane). Numărul de variante posibile este dat de întregul câştigului împărţit la coeficientul şanselor de câştig. Astfel, dacă vrem 100 de clienţi, vom împărţi 100 la 5 şi vom obţine 20 de variante. Adică, pentru 100 de clienţi va trebui să cheltuim 20 x 50 lei, adică 1000 lei.

3. Compară valoarea câştigului cu valoarea riscului.

Această ultimă etapă ne arată dacă într-adevăr vom risca mai puţin decât putem câştiga. Dacă valoarea riscului e mai mare decât valoarea câştigului, evident că riscul nu trebuie asumat.

Precum în cazul jocului la loterie, de multe ori vom descoperi că, de fapt, iluzia unui câştig fabulos rămâne o frumoasă iluzie, pentru că matematica realităţii ne dovedeşte că, dacă am avea ce ne-ar trebui pentru a ni-l asigura (câştigul), acesta (tot câştigul visat) nu ne-ar mai trebui.

Toate reclamele şi toţi oamenii care susţin altceva încearcă să profite după urma lăcomiei noastre.

 



Lasă un răspuns

%d blogeri ca acesta: