Analiza SWOT

11-11-14 Admin 1 comment

nc 3

Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats

S.W.O.T

Fie ca e vorba de o idee noua de afaceri, fie ca e vorba de o analiza complexa a unei intreprinderi cu traditie, analiza SWOT este un instrument extrem de valoros prin care se poate ajunge la o viziune de ansamblu asupra proiectului de afacere chiar daca acesta e in curs de derulare sau urmeaza/se doreste a fi implementat.

Cel mai des analiza SWOT se realizeaza la inceputul procesului antreprenorial, in momentul dintre aparitia ideii de afacere si construirii planului de aplicare a acesteia.
Insa chiar si in cazul unei afaceri de succes aceasta analiza poate ajuta la eficientizarea proceselor prin care se ajunge de la idee la profit.

Dupa cum reiese si din titlul acestui articol, acronimul SWOT provine de la Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats, iar conceptul a aparut in urma unor cercetari realizate in mediul de afaceri, in perioada 1960 – 1970, de catre Standford Research Institute.

Despre ce e vorba in aceasta analiza:

Pe scurt, prin intermediul instrumentului SWOT, se poate ajunge la o imagine obiectiva legata de capacitatea unei institutii, departament, asociere de persoane, persoane fizice etc, sa realizeze sau nu obiectivele propuse intr-un plan de afaceri.
In cazul in care concluzia este ca, avand in vedere situatia actuala, procesul de implementare risca sa nu poata fi dus la bun sfarsit, pe baza informatiilor evidentiate de analiza se pot include in planul de afaceri o serie de elemente care sa optimizeze, sa faca mai probabila reusita activitatilor.
In prima parte a articolului vom prezenta cele patru elemente ale SWOT, iar in a doua parte vom evidentia cum rezultatele analizei ne vor ajuta sa construim un plan de afaceri reusit sau, dupa caz, vom avea directiile de actiune necesare optimizarii unei activitati economice deja incepute.

nc 3

Analiza SWOT se realizeaza sub forma unui tabel format din patru casete. In fiecare caseta se vor adauga informatii conform specificului acesteia. Cele patru casete se vor denumi: „Puncte tari” (Strengths); „Puncte slabe” (Weaknesses); „Oportunitati” (Opportunities); „Amenintari” (Threats).

Ce informatii cuprinde fiecare caseta:

Puncte tari versus Puncte slabe

Strengths vs. Weaknesses

Punctele tari si slabe se vor cauta si vor fi evidentiate din interiorul afacerii, sau a planului de afacere. Ele reprezinta acele elemente care constituie baza de la care se pleaca pe drumul de la idee al bani.
Printre directiile generale de analiza a puctelor tari si slabe putem enumera:

  • Probleme legate de personalul care va implementa ideea (ex.: daca personalul e calificat – punct tare, personal fara experienta – punct slab)
  • Aportul de capital (posibilitatea unei investitii mai mari este un punct tare, capacitatea redusa de a investi, bineinteles, punct slab)
  • Resursele unice sau tehnologice (un patent de inventie de exemplu este un punct tare in fata necesitatii investitiei intr-o licenta de utilizare, sa spunem)

Pe langa aceste directii foarte generale dar care pot fi detaliate fiecare in parte extrem de mult, pentru fiecare tip de afacere se evidentiaza o serie de alte puncte in stransa legatura cu specificul activitatilor.

Oportunitati versus Amenintari

Opportunities vs. Threats

Daca punctele tari si slabe vor fi cautate in interiorul afacerii si echipei, oportunitatile si amenintarile se vor gasi aruncand o privire obiectiva in exterior, adica in mediul de afaceri, in piata pe care vrem sa patrudem si sa ne desfacem produsul planificat. Cel mai usor este sa le descriem tot pe puncte, fiind mai clar cum fiecare punct poate fi tratat atat ca si oportunitate cat si ca amenintare, in functie de punctul de vedere din care privim lucrurile.
Aceasta modalitate de descriere a punctelor tari si slabe, a oportunitatilor si amenintarilor, ne va ajuta in construirea planului de actiune, dupa cum veti vedea mai jos.

Amenintari si oportunitati generale:

  • Produsele si modul de actiune al concurentei (ex.: daca produsul nostru va fi mai bun si modalitatea de vanzare mai apropiata de asteptarile potentialului client acest punct devine o oportunitate, iar daca planuim sa intram traditional pe piata cu produse identice, concurenta reprezinta o amenintare serioasa)
  • Schimbari legislative sau sociale care ne pot ameninta sau favoriza produsul
  • Patrunderea pe piete noi sau deja existente, precum si comportamentul de consum al potentialilor clienti (intr-o afacere cu brazi de Craciun de exemplu, oportunitatea apare cu cateva saptamani inaintea sarbatorii si se incheie odata cu aceasta – datorita comportamentului de consum al clientilor. Ce inseamna asta? Ca cel mai probabil consumatorul va achizitiona brad de craciun in acea perioada si nu in iulie.)

Bineinteles ca pe langa aceste puncte generale, in functie de specificul activitatii, se vor descoperi o serie de alte puncte care pot fi oportunitati sau amenintari pentru afacerea noastra.

Cum ne ajuta analiza SWOT

Pentru a evidentia importanta majora a acestei analize in demersul de construire a unei afaceri sau de analiza a uneia deja existente avem nevoie de o singura fraza:

Dupa identificarea punctelor prezentate mai sus, in planul de afaceri sau de restructurare, reorganizare (dupa caz), se va urmari ca in procesul prin care se trece de la idee la bani punctul slab sa se estompeze (ideal ar fi sa se transforme in punct tare), punctul tare sa devina si mai puternic, oportunitatile sa nu fie pierdute, iar amenintarile ocolite.

Cum se poate acest lucru? In urmatorul articol vom prezenta un exemplu ipotetic de plan de afaceri, analiza SWOT si interactiunea dintre acestea doua.

nc 3

Recomandare

nc 3Graficul Gantt

Pe scurt, graficul Gantt, este un instrument de planificare a activitatilor. Daca intr-un plan de afaceri se urmareste, de exemplu, construirea etapelor prin care se ajunge la atingerea obiectivelor propuse, acest grafic ne reliefeaza si ne fixeaza in timp… citeste mai departe

nc 3Negocierile – etapa prealabila in formarea Contractului de Vanzare

Libertatea de a intrerupe negocierile este restrictionata in numele loialitatii si al respectarii previziunilor legitime ale precontractantilor. In cazul rupturii negocierilor sanctiunea consta in daune si interese, dar valoarea prejudiciului reparabil nu include castigulrile sperate… citeste mai departe

nc 3Societatea simpla si societatea speciala

DREPTUL SOCIETATILOR. Clasificarea societatilor. Societatea simpla si societata speciala. Cum ne dam seama care dispozitii sunt aplicabile… citeste mai departe

nc 3Alegerea formei de societate

DREPTUL SOCIETATILOR – Alegerea Formei de Societate. 9 lucruri de avut in vedere in alegerea tipului de societate… citeste mai departe



Discussion

  • 10 elemente obligatorii ale unui plan de afaceri | NormaCorp

    […] 1. Analiza SWOT […]

    11-11-14 Răspunde

Lasă un răspuns

%d blogeri ca acesta: