3-0 pentru UE – taxa de timbru de mediu pe autovehiculele rulate ar putea fi restituita

21-06-16 Ligia Seceleanu 0 comment





O nouă speţă a făcut rondul pe internet și a pornit de la timbrul de mediu, pe care un concetăţean îl considera ilegal, în măsura în care a trebuit să plătească înmatricularea în România a unui autovehicul rulat provenit dintr-un alt stat membru.

 

CJUE hotărăște la data de 9 iunie 2016 în cauza Budișan C-586/14 că taxa de timbru nu este în sine contrară dispoziţiilor UE, chiar dacă se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în Rpmânia și chiar dacă vorbim despre prima transcriere a dreptului de proprietate asupra acestora autovehiculelor.

 

Prin hotărârea data în cauza Budișan, CJUE se pronunţă doar asupra ilegalităţii măsurii de a scuti autovehiculele de această taxă în condiţiile în care proprietarii ar fi plătit anterior o altă taxă declarată incompatibilă cu dreptul UE.

 

Un climat legislativ arid pentru taxele pe autovehicule

Meciul UE-România referitor la taxele auto a pornit încă din 2006, unde prin Legea Nr. 343/2005 introduce o taxă special datorată cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România.

Ulterior, România transformă taxa specială în taxă pe poluare pentru autovehicule, îi modifică câmpul de aplicaţie și elementele generatoare, dar o cere tot cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România, prin OUG Nr. 50/2008.

Taxa pe poluare se schimbă cu Legea Nr. 9/2012 în taxa pentru emisii poluante și intervine nu doar la prima înmatriculare, ci și atunci când se transcrie pentru prima dată dreptul de proprietate asupra unui vehicul rulat în România.

OUG Nr. 1/2012 suspendă taxa datorată pentru prima transcriere până la 1 ianuarie 2013. În 15 martie 2015 intră în vigoare OUG Nr. 9/2013 și creează de această dată un timbru de mediu pentru autovehicule rulate.

Pentru o imagine întregită a climatului legislativ, trebuie să ne imaginăm cum Consiliul European intervine cu măsuri de infringement (martie 2007), cu scrisori de somare (25 iunie 2009), și CJUE cu hotărâri (7 aprilie 2011).

Actualmente discutăm despre o formulă de taxă care nu este în sine discriminatorie. Potrivit acestui principiu, și așa cum a fost anunţat încă de la OG Nr. 40/2015, într-o tentativă epică de prevenire a procedurilor și cererilor în justiţie, s-au început restituirile din buzunarul altor contribuabili păgubiţi de soartă și impozite.

Astfel, cu buletinul, la FISC, am fi putut să ne restituim taxele plătite în perioada 2007-2013.

Din 2013 însă, o dată cu introducerea timbrului de mediu, se consideră însă că vorbim despre o procedură fixă și o taxă nerestituibilă. În acest context, întrebarea prejudicială a fost adresată CJUE.

O nouă taxă de timbru de mediu care este în continuare incompatibilă

În speţa arâtată, două sunt problemele analizate : dacă timbrul de mediu este compatibil cu legislaţia UE și dacă România poate să spună că această taxă nu trebuie plătită de cei care au prins-o în alte forme (a se vedea formele cu antecedente mai sus).

Pe baza Articolului 110 din TFUE, care se referă la libera circulaţie a mărfurilor pe teritoriul UE, se analizează dacă actuala taxa sub ultima ei îmbrăcăminte. Analiza întreprinsă de CJUE are așadar la bază modalitatea prin care această taxă ar restrânge concurenţa pe piaţa UE.

CJUE hotărăște că, întrucât taxa se aplică și pentru produsele din România, și pentru cele străine, nu se creează nicio circumstanţă fiscală care să încurajeze cumpărarea autovehiculelor române.

Pe de altă parte, CJUE se pronunţă în privinţa scutirii de taxă de timbru pentru autovehiculele rulate care anterior ar fi plătit una din taxele litigioase și care într-adevăr periclitau echilibrul pe piaţa concurenţială europeană.

În legătură cu acest punct, CJUE ne spune că la prima înmatriculare a unui autovehicul taxa se încorporează în valoarea autovehiculului, iar că, atunci când este revândut în același stat, valoarea autovehiculului reia valoarea reziduală a acestei taxe. O dublă impunere, precum cea românească pentru vehiculele importate (la înmatricularea în România) este așadar lipsită de conformitate dacă se depășește valoarea reziduală.

Având în vedere aceste considerente, cei care au plătit în trecut taxele incompatibile cu dreptul UE vor avea dreptul să le fie restituite. Având în vedere hotărârea CJUE, se impune că până la modificarea legislaţiei (care de data asta va interveni asupra restituirii și a modalităţilor), cei care au plătit taxa de timbru să aibă dreptul să le fie restituite.

 

Bilanţ – Ce se schimbă din iunie 2016 pentru taxa de timbru la autovehicule ?

Pentru șoferii de vehicule second-hand, cumpărate de la proprietari, taxa de timbru se va plăti de aceștia dintâi dacă facem o a doua înmatriculare. Este totodată clar că cei care au apucat să plătească taxele sub vechiul regim (anterior taxei de timbru), au dreptul sa le fie restituite taxele.

Rămânem interesaţi de hotărârea Curţii de apel Cluj. Tehnic vorbind, deși ar trebui să dispună restituirea taxei de timbru, declanșând seria de procese aferente, aceștia pot despărţi abil raţionamentul CJUE în două părţi : taxa în sine nu este incompatibilă, ci doar dispoziţia potrivit căreia dacă s-au plătit alte taxe nu se mai aplică taxa de timbru.

 





Lasă un răspuns

%d blogeri ca acesta: